Röd slam kan sänka blodtrycket

En ny studie från University of Exeter visar att dricka röd raptvätska, rik på nitrat, kan bidra till att minska blodtrycket bland äldre vuxna, rapporterade FoxNews. En studie publicerad i tidskriften Free Medical Biology and Medicine deltog i 75 personer, 39 mer.
En studie publicerad i tidningen Free Medical Biology and Medicine inkluderade 75 personer, 39 mindre än 30 år och 36 år 6050.
Deltagarna delades in i två grupper i två veckor.
En grupp drack röd scythe juice varje dag med hög nitrat innehåll.
Den andra gruppen hade en placeboversion, ingen nitrat.
Sedan fanns det en “städningsperiod” innan grupperna ändrade sina drycker.
För äldre som drack röd rotjuice:
Bakterierna sänktes i munnen som kallas Prevotella, kopplad till inflammation.
Och användbara bakterier, såsom Neisseria, som är relaterade till oral och kardiovaskulär hälsa.
Blodtrycket sjönk signifikant jämfört med placebogruppen där det inte fanns någon förändring.
“Nitrate-rik mat förändrar bakterier i munnen på ett sätt som minskar inflammation och hjälper också till att minska blodtrycket till äldre personer”, professor Andy Jones, medförfattare till studien, sade.
Hur fungerar nitrater?
Efterföljare som är rika på nitrat som gröna bladgrönsaker, skafferi och sallad hjälper till att minska blodtrycket”, medicinsk analytiker Marc Siegel, har berättat för Fox News.
Han tillade att nitrater när du går in i kroppen omvandlas till kväveoxid, en viktig molekyl till blodkärlens hälsa eftersom det hjälper till att expandera och därmed minska blodtrycket.
Varför är påverkan större på äldre?
Siegel har förklarat att när nitrous oxidnivåerna i kroppen minskar.
Därför är det vettigt varför vi ser mer nytta av konsumtionen av matnitrater hos äldre patienter”, säger han.
Lee Beniston, Storbritanniens råd för biologiska vetenskaper och bioteknik, har sagt att studien är ett exempel på hur vetenskapen förklarar kopplingarna mellan mat, mikrobiomer och åldrande.
Denna studie är ett utmärkt exempel på hur matvetenskap hjälper oss att förstå kost, mikrobiom och hälsosam åldrande. Det öppnar nya möjligheter att förbättra vaskulär hälsa genom mat”, betonade Beniston.
Ytterligare forskning behövs av forskare.
Siegel tillade att studien stöder en känd princip.
Den “Diet rik på färsk frukt och grönsaker kan hjälpa till att hantera många kroniska sjukdomar”, sade han.
Men personer med högt blodtryck eller andra hälsoproblem bör konsultera en läkare innan de gör dietförändringar, särskilt om de får läkemedel./Periscopi/












