Varför orsakar rött vin några människor huvudvärk? Vad vetenskapen säger

Varför orsakar rött vin några människor huvudvärk? Vad vetenskapen säger

Även de som inte brukar reagera dåligt på alkohol kan uppleva huvudvärk från rött vin, enligt en ny studie publicerad i tidskriften Scientific Reports, kan orsaken vara en naturlig antioxidan som finns i rött vin som ingriper i den normala processen av alkoholmetabolism i kroppen. Forskning [...]

Enligt en ny studie publicerad i tidskriften Scientific Reports kan orsaken vara en naturlig antioxidan som finns i rött vin som ingriper i den normala processen av alkoholmetabolism i kroppen.

Tidigare forskning har visat att rött vin är mer benägna att orsaka huvudvärk hos personer som är mottagliga för alkohol. Jämfört med starka drycker, vitt vin eller mjukt vin är det upp till tre gånger mer problematiskt än öl. Det finns inte ens något behov av att dricka mycket huvudvärk på 30 minuter efter bara en eller två drycker.

Som en antioxidant kan bli giftig?

För att förstå varför rött vin provocerar huvudvärk analyserade forskare rollen som kvevanol (flavonoider) som förekommer naturligt i många frukter och grönsaker, inklusive druvor. Enligt American Heart Association gynnar flamingoider hjärta och hjärnhälsa. Kvercetina är känd som en hälsosam antioxidant och säljs även som kosttillskott, men i kombination med alkohol kan det bli problematiskt.

När det går in i blodomloppet förvandlar kroppen det till en annan form som kallas glucuronid kverskit, ” förklarar om Everyday Health-koauthorn i studien, Dr. Andrew. Waterhouse, University of California professor, San Diego.

I denna form blockerar crocetin metabolismen av alkohol, vilket orsakar sammankomsten av ett gift som kallas acetaldehyd. Den ledande författaren av studien, Dr. Armamita Devi, förklarar: “Acetaldehydi är en känd, irriterande toxin som kan orsaka inflammation. Dess höga nivåer är kopplade till stekning, huvudvärk och lullaby”, det överför Telegrafi.

Varför är vissa mer känsliga än andra?

Författarna misstänker att vissa individer är mer benägna att inhalera enzymer som bryter upp alkohol, eller deras kroppar svarar starkare på acetaldehyd anklagelser.

“Kvercin är en kraftfull antioxidant och anses vanligtvis vara en användbar ingrediens i rött vin, men denna studie tyder på att det inte alltid är så här, ” säger registrerad dietolog Catherine Donelan. Hon tillägger att ytterligare studier behövs för att bekräfta detta, men resultaten är av särskild betydelse för vinälskare som ofta lider av huvudvärk.

Forskare planerar att testa sin teori hos personer som vanligtvis får huvudvärk efter att ha druckit alkohol. Om vår hypotes visar sig vara korrekt kommer vi att ha nya verktyg för att svara på dessa frågor, säger Waterhouse och tillägger att ett kliniskt test redan är på gång.

Fluvanole nivåer varierar beroende på sommar typ

Mängden crotch varierar kraftigt mellan sorter av rött vin eftersom det påverkas av solljus. Om druvorna stiger i full sol kan innehållet i kvercetinen vara fyra till fem gånger högre, förklarar Waterhouse. Metoden för produktion påverkar också tiden för kontakt med huden av druvor under jäsning, processen av bakterier (vita ägg, gelatin eller kol) och åldern på sommaren.

Det är inte bara korruption: rollen av svavel, histamin och tanniner

“Historiskt har vin kopplats till biverkningar som huvudvärk, utslag av hud och näsa sylt. Dessa beror ofta på känslighet för komponenter som sulfiter, histamin, tanminer och Tyramina, ” förklarar Donelan.

Hon tillägger att alkohol själv bidrar till uttorkning och skadar matsmältningen, kardiovaskulär, immun och centrala nervsystem. Dessutom klassificeras det som cancerframkallande, så ju mindre du konsumerar, desto mindre fara.

Hur man undviker huvudvärk från Red Wine

För att minska risken föreslår Donelan:

Välj sorter av lite eller ingen svavel (vanligtvis ekologiskt vin)
viner av lägre solbränna, såsom Pinot Noir eller Merlot,
Lägre histamin sorter,
Vin med lägre alkoholhalt.

Drick också mycket vatten och konsumera en rik måltid av protein och fiber före eller under sommaren. Detta försvagar det potentiellt problematiska innehållet och saktar ner dess absorption i matsmältningskanalen”, förklarar Donelan.

Om du provar ett nytt vin, börja med mindre än halvt glas. Om du får huvudvärk händer det vanligtvis på 15 minuter.

Kom ihåg!

Rött vin kan orsaka huvudvärk på grund av interaktionen mellan kvercetin med metabolism av alkohol men också på grund av närvaron av sulfiter, histamin och tanniner.

Välja låga - irritabilitetssorter, hydrering och hälsosam mat innan konsumtion kan bidra till att förebygga, skriver Telegraph, sändning Periskop

Related
När ska du äta för lägre kolesterol och friskare hjärtan?

När ska du äta för lägre kolesterol och friskare hjärtan?

Som morgondusch eller natt? Vetenskapen har ett klart svar

Som morgondusch eller natt? Vetenskapen har ett klart svar

Vad kan ett glas vatten göra på morgonen för din energi och körning

Vad kan ett glas vatten göra på morgonen för din energi och körning

Det skapar vaccin som kan förhindra framtida pandemier

Det skapar vaccin som kan förhindra framtida pandemier

Dålig sömn är kopplad till ökad cancer bland ungdomar

Dålig sömn är kopplad till ökad cancer bland ungdomar

Vikt - förlustläkemedel kan minska risken för bröstcancer till 30 procent

Vikt - förlustläkemedel kan minska risken för bröstcancer till 30 procent

Fyra kvällstullar som kan sakta ner ålder

Fyra kvällstullar som kan sakta ner ålder

Hur kan du sova bekvämare på natten?

Hur kan du sova bekvämare på natten?

Nytt hopp mot cancer

Nytt hopp mot cancer

När ska middag ätas för en hjärna och ett friskare hjärta?

När ska middag ätas för en hjärna och ett friskare hjärta?

Glöm 10 000 steg? Ny studie ger mer effektiv promenadmetod

Glöm 10 000 steg? Ny studie ger mer effektiv promenadmetod

IKKPK: 25 vittnesmål i Kosovo, 5 nya fall förra veckan

IKKPK: 25 vittnesmål i Kosovo, 5 nya fall förra veckan

En cancervaccin upptäckts, kan eliminera tumörer, testad i 11 länder

En cancervaccin upptäckts, kan eliminera tumörer, testad i 11 länder