Är ägg farliga för hjärtat: Vad säger studier?

Ägg är bland världens mest konsumerade livsmedel som är prisvärda, näringsrika och multianvändbara. De är rika på vitaminer, essentiella aminosyror, folsyra, omga-3 fettsyror och mineraler som selenin och järn. Dessutom är de en hög kvalitetskälla för protein som hjälper till att regenerera och bygga celler. Men för [...]
De är rika på vitaminer, essentiella aminosyror, folsyra, omga-3 fettsyror och mineraler som selenin och järn. Dessutom är de en hög kvalitetskälla för protein som hjälper till att regenerera och bygga celler.
Men på grund av kolesterol och fettinnehåll fortsätter äggens roll att äta högt kolesterol eller hjärt-kärlsjukdomar att vara ett ämne.
Enligt en analys publicerad av Mayo Clinic ökar måttlig användning av ägg upp till sju bitar i veckan inte risken för hjärtsjukdomar eller blodkärl hos friska människor. Istället kan ägg vara en del av en balanserad kost om de kombineras med grönsaker, integrerade spannmål och hälsosamma fetter.
Även en analys publicerad av National Institutes of Health (NIH) rapporterar att i de flesta fall är den måttliga konsumtionen av ägg inte kopplad till ökad snitt av kranssjukdomar, medan den allmänna kosten är rik på fiber och voracious fett.
Tvärtom, som Journal of American College of Nutrition påpekar, kan konsumtionen av stora mängder av särskilt mer än 12 ägg per vecka öka risken för hjärt-kärlproblem, särskilt de med höga nivåer av LDL-kolesterol (“
En tioårig studie publicerad i European Journal of Preventive Cardiology i Grekland visar att individer som konsumerade ett till tre ägg i veckan hade en lägre risk för hjärtsjukdom jämfört med dem som inte åt eller åt för mycket. Detta resultat, författare skriver, visar att hälsa beror, inte på en enda diet, men på det allmänna sättet att leva och mata.
Harvard School of Public Health-experter påpekar att effekterna av ägg på hjärt-kärlhälsa beror mycket på matkontexten, till exempel är äggen användbara när de ersätter bearbetade men mindre gynnsamma kött när de associeras med livsmedel rika på fullt fett.
Slut
Mot bakgrund av aktuella data är modernisering och mångfald det bästa receptet för hjärthälsa. Personer med hjärtproblem eller högt kolesterol behöver inte undvika ägg helt, men de bör konsumera upp till sju ägg per vecka i måttliga mängder genom att kombinera dem med livsmedel rika på fibrer, grönsaker och voracious fetter.
En sådan diet “hjälper håller kolesterolnivåerna under kontroll och förbättrar hjärtats övergripande hälsa, rapporterar May Clinic.












