Co mówią badania?

Jaja należą do najbardziej spożywanych na świecie produktów żywnościowych, które są przystępne cenowo, pożywne i wielokrotne. Są bogate w witaminy, niezbędne aminokwasy, kwas foliowy, omga- kwasy tłuszczowe i minerały, takie jak selen i żelazo. Ponadto są one wysokiej jakości źródłem białka, które pomaga regenerować i budować komórki. Jednak, dla [...]
Są bogate w witaminy, niezbędne aminokwasy, kwas foliowy, omga- kwasy tłuszczowe i minerały, takie jak selen i żelazo. Ponadto są one wysokiej jakości źródłem białka, które pomaga regenerować i budować komórki.
Jednak ze względu na zawartość cholesterolu i tłuszczu, rola jaj w jedzeniu wysokiego cholesterolu lub chorób układu krążenia nadal jest tematem.
Według analizy opublikowanej przez Mayo Clinic, umiarkowane stosowanie jaj do siedmiu sztuk tygodniowo nie zwiększa ryzyka chorób serca lub naczyń krwionośnych u zdrowych ludzi. Zamiast tego jaja mogą być częścią zrównoważonej diety, jeśli są połączone z warzywami, zbożami zintegrowanymi i zdrowymi tłuszczami.
Nawet analiza opublikowana przez National Institutes of Health (NIH) donosi, że w większości przypadków umiarkowana konsumpcja jaj nie jest związana ze zwiększonym nacięciem chorób wieńcowych, podczas gdy ogólna dieta jest bogata w błonnik i mętny tłuszcz.
Wręcz przeciwnie, jak wskazuje Dziennik Amerykańskiego Kolegium Żywienia, spożycie dużych ilości szczególnie ponad 12 jaj na tydzień może zwiększyć ryzyko chorób układu krążenia, zwłaszcza tych z wysokim poziomem cholesterolu LDL (“
Z dziesięcioletniego badania opublikowanego w Europejskim Dzienniku Kardiologii Prewencyjnej w Grecji wynika, że osoby, które spożywały jedno do trzech jaj tygodniowo, miały mniejsze ryzyko chorób serca w porównaniu z osobami, które nie jadły ani nie jadły zbyt dużo. Ten wynik, autorzy piszą, pokazuje, że zdrowie zależy nie od jednej diety, ale od ogólnego sposobu życia i karmienia.
Eksperci Harvard School of Public Health wskazują, że wpływ jaj na zdrowie układu sercowo-naczyniowego zależy w dużej mierze od kontekstu żywności, na przykład, jaja są przydatne przy zastępowaniu przetworzone, ale mniej korzystne mięso, gdy związane z żywności bogate w pełny tłuszcz.
Koniec
W świetle aktualnych danych modernizacja i różnorodność pozostają najlepszym przepisem na zdrowie serca. Osoby z zaburzeniami serca lub wysokim cholesterolem nie muszą całkowicie unikać jaj, ale powinny spożywać do siedmiu jaj tygodniowo w umiarkowanych ilościach, łącząc je z pokarmem bogatym w błonnik, warzywa i worodajne tłuszcze.
Taka dieta “pomaga utrzymać poziom cholesterolu pod kontrolą i poprawić ogólne zdrowie serca, donosi May Clinic. ”












