Hvorfor giver rødvin nogen hovedpine? Hvad videnskab siger

Hvorfor giver rødvin nogen hovedpine? Hvad videnskab siger

Selv dem, der normalt ikke reagerer dårligt på alkohol kan opleve hovedpine fra rødvin, ifølge en ny undersøgelse offentliggjort i Scientific Reports magasin, årsagen kan være en naturlig antioxidant fundet i rødvin, der griber ind i den normale proces af alkohol metabolisme i kroppen. Forskning [...]

Ifølge en ny undersøgelse offentliggjort i Scientific Reports magasin, kan årsagen være en naturlig antioxidant fundet i rødvin, der griber ind i den normale proces af alkohol metabolisme i kroppen.

Tidligere forskning har vist, at rødvin er mere tilbøjelige til at forårsage hovedpine hos mennesker, der er modtagelige for alkohol. Sammenlignet med stærke drikkevarer, hvidvin eller blød vin, er det op til tre gange mere problematisk end øl. Der er endda ingen grund til at drikke en masse hovedpine i 30 minutter efter blot en eller to drinks.

Som om en antioxidant kan blive giftig?

At forstå, hvorfor rødvin fremprovokerer hovedpine, forskere analyseret rollen som kvevanol (flavonoider), der forekommer naturligt i mange frugter og grøntsager, herunder druer. Ifølge American Heart Association gavner flamingoider hjerte og hjerne sundhed. Kvercetina er kendt som en sund antioxidant og endda solgt som kosttilskud, men når det kombineres med alkohol kan det blive problematisk.

Når det kommer ind i blodbanen, kroppen gør det til en anden form kaldet glucuronid kverskit, ” forklarer om Everyday Health medforfatter af undersøgelsen, Dr. Andrew. Waterhouse, University of California professor, San Diego.

I denne form blokerer crocetin metabolismen af alkohol, hvilket forårsager indsamling af et toksin kaldet acetaldehyd. Den førende forfatter til undersøgelsen, Dr. Armamita Devi, forklarer: “Acetaldehydi er et kendt, irriterende toksin, der kan forårsage betændelse. Dens høje niveauer er forbundet med stegning, hovedpine, og vuggevise”, det sender Telegrafi.

Hvorfor er nogle mennesker mere følsomme end andre?

Forfatterne har mistanke om, at nogle individer er mere tilbøjelige til at inhalere enzymer, der bryder op alkohol, eller deres organer reagerer mere kraftigt på acetaldehyd beskyldninger.

“Kvercin er en kraftig antioxidant og betragtes normalt som en nyttig ingrediens i rødvin, men denne undersøgelse tyder på, at det ikke altid er sådan, ” siger registreret dietolog Catherine Donelan. Hun tilføjer, at yderligere undersøgelser er nødvendige for at bekræfte dette, men resultater er af særlig betydning for vinelskere, der ofte lider af hovedpine.

Forskere planlægger at teste deres teori i folk, der normalt får hovedpine efter indtagelse af alkohol. Hvis vores hypotese viser sig at være korrekt, så vil vi have nye værktøjer til at besvare disse spørgsmål, ” siger Waterhouse, tilføjer, at en klinisk test er allerede i gang.

Fluvanol niveauer varierer efter sommer type

Mængden af skridtet varierer meget mellem sorter af rødvin, fordi det påvirkes af sollys. Hvis druerne stiger i den fulde sol, kan indholdet af kvercetine være fire til fem gange højere, ” forklarer Waterhouse. Produktionsmetoden påvirker også tidspunktet for kontakt med druernes hud under gæring, bakterieprocessen (hvide æg, gelatine eller kulstof) og alderen af sommeren.

Det er ikke kun korruption: rollen som svovl, histamin og tanniner

“Historisk set har vin været forbundet med bivirkninger som hovedpine, udslæt af hud og næseflåd. Disse skyldes ofte følsomhed over for komponenter som sulfit, histamin, tanminer og Tyramina, ” forklarer Donelan.

Hun tilføjer, at alkohol i sig selv bidrager til dehydrering og skader fordøjelsessystemet, hjerte-kar-systemet, immunsystemet og centralnervesystemet. Desuden er det klassificeret som kræftfremkaldende, så jo mindre du forbruger, jo mindre fare.

Hvordan man undgår hovedpine fra rød vin

For at mindske risikoen foreslår Donelan:

• Vælg sorter af lidt eller ingen svovl (normalt økologisk vin)
"Vinstokke med lavere kulsyreindhold, såsom Pinot Noir eller Merlot"
• Lavere histaminsorter
• Vin med lavere alkoholindhold.

Også drikke masser af vand, og forbruge et rigt måltid protein og fiber før eller i løbet af sommeren. Dette svækker det potentielt problematiske indhold og forsinker absorptionen i fordøjelseskanalen”, forklarer Donelan.

Hvis du prøver en ny vin, starte med mindre end halv glas. Hvis du får hovedpine, sker det normalt på 15 minutter.

Husk!

Rødvin kan forårsage hovedpine på grund af interaktion mellem kvercetin og metabolismen af alkohol, men også på grund af tilstedeværelsen af sulfitter, histamin og tanniner.

Valg lav - irritabilitet sorter, hydrering, og sund mad før indtagelse kan hjælpe med at forebygge, skriver Telegraph, broadcast Periskop

Related
Hvornår skal du spise for lavere kolesterol og sundere hjerter?

Hvornår skal du spise for lavere kolesterol og sundere hjerter?

Morgenbad eller nat? Videnskaben har et klart svar

Morgenbad eller nat? Videnskaben har et klart svar

Hvad kan et glas vand gøre om morgenen for din energi og kørsel

Hvad kan et glas vand gøre om morgenen for din energi og kørsel

Det skaber en revolution i medicin, skaber vacciner, der kan forhindre fremtidige pandemier

Det skaber en revolution i medicin, skaber vacciner, der kan forhindre fremtidige pandemier

Dårlig søvn er forbundet med øget kræft blandt unge

Dårlig søvn er forbundet med øget kræft blandt unge

Vægt - tab medicin kan reducere risikoen for brystkræft til 30 procent

Vægt - tab medicin kan reducere risikoen for brystkræft til 30 procent

Fire aftener told, der kan bremse ned alder

Fire aftener told, der kan bremse ned alder

Hvordan kan du sove bedre om natten?

Hvordan kan du sove bedre om natten?

Nyt håb mod kræft

Nyt håb mod kræft

Hvornår skal man spise middag for en hjerne og et sundere hjerte?

Hvornår skal man spise middag for en hjerne og et sundere hjerte?

Glem de 10.000 skridt? Ny undersøgelse bringer mere effektiv gang metode

Glem de 10.000 skridt? Ny undersøgelse bringer mere effektiv gang metode

IKKPK: 25 sager i Kosovo, 5 nye sager i sidste uge

IKKPK: 25 sager i Kosovo, 5 nye sager i sidste uge

Gode nyheder: En kræftvaccine er opdaget, kan fjerne tumorer, testet i 11 lande

Gode nyheder: En kræftvaccine er opdaget, kan fjerne tumorer, testet i 11 lande