Waarom veroorzaakt rode wijn hoofdpijn? Wat wetenschap zegt

Zelfs degenen die meestal niet slecht reageren op alcohol kunnen hoofdpijn ondervinden van rode wijn, volgens een nieuwe studie gepubliceerd in Wetenschappelijke Verslagen magazine, kan de oorzaak zijn een natuurlijke antioxidant gevonden in rode wijn die intervenieert in het normale proces van alcoholmetabolisme in het lichaam. Onderzoek [...]
Volgens een nieuwe studie gepubliceerd in Scientific Reports magazine, kan de oorzaak zijn een natuurlijke antioxidaan gevonden in rode wijn die intervenieert in het normale proces van alcoholmetabolisme in het lichaam.
Eerder onderzoek heeft aangetoond dat rode wijn eerder hoofdpijn veroorzaakt bij mensen die gevoelig zijn voor alcohol. Vergeleken met sterke dranken, witte wijn, of zachte wijn, is het tot drie keer problematischer dan bier. Het is zelfs niet nodig om veel hoofdpijn te drinken in 30 minuten na slechts een of twee drankjes.
Alsof een antioxidant giftig kan worden?
Om te begrijpen waarom rode wijn hoofdpijn veroorzaakt, analyseerden onderzoekers de rol van kvevanol (flavonoïden) die van nature voorkomt in veel groenten en fruit, waaronder druiven. Volgens de American Heart Association, flamingoïden profiteren hart en gezondheid van de hersenen. Kvercetina staat bekend als een gezonde antioxidant en wordt zelfs verkocht als supplementen, maar in combinatie met alcohol kan het problematisch worden.
Wanneer het in de bloedbaan komt, verandert het lichaam in een andere vorm genaamd glucuronided kverskit, ” legt uit over Everyday Health coauteur van de studie, Dr. Andrew. Waterhouse, University of California professor, San Diego.
In deze vorm blokkeert de crocetine het metabolisme van alcohol, waardoor een toxine genaamd acetaldehyd wordt verzameld. De belangrijkste auteur van het onderzoek, Dr. Armamita Devi, legt uit: “Acetaldehydi is een bekend, irriterend gif dat ontsteking kan veroorzaken. De hoge niveaus zijn gekoppeld aan frituur, hoofdpijn, en slaapliedje”, het zendt Telegrafi.
Waarom zijn sommige mensen gevoeliger dan anderen?
De auteurs vermoeden dat sommige individuen meer kans hebben om enzymen te inhaleren die alcohol afbreken, of dat hun lichaam sterker reageert op beschuldigingen van acetaldehyde.
“Kvercin is een krachtige antioxidant en wordt meestal beschouwd als een nuttig ingrediënt in rode wijn, maar deze studie suggereert dat het niet altijd zo is, ” zegt geregistreerde diëtoloog Catherine Donelan. Zij voegt hieraan toe dat aanvullende studies nodig zijn om dit te bevestigen, maar bevindingen zijn van bijzonder belang voor wijnliefhebbers die vaak last hebben van hoofdpijn.
Onderzoekers zijn van plan om hun theorie te testen bij mensen die meestal hoofdpijn krijgen na het drinken van alcohol. Als onze hypothese juist blijkt te zijn, dan zullen we nieuwe tools hebben om deze vragen te beantwoorden, zegt Waterhouse”, toevoegend dat er al een klinische test aan de gang is.
Fluvanole niveaus variëren naar type zomer
De hoeveelheid kruis varieert sterk tussen soorten rode wijn omdat het wordt beïnvloed door zonlicht. Als de druiven in de volle zon opkomen, kan de inhoud van de kvercetine vier tot vijf keer hoger zijn, legt Waterhouse uit. De productiemethode heeft ook invloed op het tijdstip van aanraking met de huid van druiven tijdens de gisting, het proces van bacterie (witte eieren, gelatine of koolstof) en de leeftijd van de zomer.
Het is niet alleen corruptie: de rol van zwavel, histamine en tannines
“Historisch gezien is wijn gekoppeld aan bijwerkingen zoals hoofdpijn, huiduitslag en neusjam. Deze worden vaak toegeschreven aan gevoeligheid voor componenten zoals sulfieten, histamine, tanmines en Tyramina, verklaart Donelan.
Ze voegt eraan toe dat alcohol zelf bijdraagt tot dehydratie en schade aan de spijsvertering, cardiovasculaire, immuun en centrale zenuwstelsels. Bovendien is het geclassificeerd als kankerverwekkend, dus hoe minder je verbruikt, hoe minder gevaar.
Hoe te voorkomen dat hoofdpijn van rode wijn
Om het risico te verminderen, stelt Donelan voor:
Kies soorten van weinig of geen zwavel (meestal biologische wijn)
Wijnen van lagere kleur, zoals Pinot Noir of Merlot,
Lagere histaminesoorten,
Wijn met een lager alcoholgehalte.
Ook, drinken veel water, en consumeren een rijke maaltijd van eiwitten en vezels voor of tijdens de zomer. Dit verzwakt de potentieel problematische inhoud en vertraagt de absorptie in het spijsverteringskanaal”, legt Donelan uit.
Als je een nieuwe wijn proeft, begin dan met minder dan half glas. Als je hoofdpijn krijgt, gebeurt het meestal over 15 minuten.
Onthoud!
Rode wijn kan hoofdpijn veroorzaken door de interactie van kvercetine met het metabolisme van alcohol, maar ook door de aanwezigheid van sulfieten, histamine en tannines.
Het selecteren van laag - prikkelbaarheid rassen, hydratatie, en gezond voedsel voor consumptie kan helpen voorkomen, schrijft Telegraph, uitzending Periscoop












