Rood slib kan de bloeddruk verlagen

Een nieuwe studie van de Universiteit van Exeter toont aan dat het drinken van rode rapt vloeistof, rijk aan nitraat, kan helpen de bloeddruk te verlagen bij oudere volwassenen, FoxNews gemeld. Een studie gepubliceerd in het tijdschrift Gratis Medische Biologie en Geneeskunde nam deel aan 75 personen, 39 meer [...]
Een studie gepubliceerd in het tijdschrift Vrije Medische Biologie en Geneeskunde omvatte 75 personen, 39 minder dan 30 jaar en 36 leeftijd 6050.
De deelnemers werden twee weken lang in twee groepen verdeeld.
- Eén groep dronk elke dag rode sicy sap met een hoog nitraatgehalte.
De andere groep had een placeboversie, geen nitraat.
Daarna was er een “reinigingsperiode” voordat groepen hun drankjes veranderden.
Voor de ouderen die rode wortelsap dronken:
De bacteriën werden verlaagd in de mond genaamd Prevotella, in verband met ontsteking.
En nuttige bacteriën, zoals Neisseria, die gerelateerd zijn aan de orale en cardiovasculaire gezondheid.
- De bloeddruk daalde significant in vergelijking met de placebogroep waar er geen verandering was.
“Nitraterijk voedsel verandert bacteriën in de mond op een manier die ontsteking vermindert en ook helpt de bloeddruk te verlagen tot oudere personen”, zei professor Andy Jones, coauteur van het onderzoek.
Hoe werken nitraten?
Gevolgen die rijk zijn aan nitraat zoals groene bladgroenten, voorraadkast en salade helpen verlagen bloeddruk”, medische analist Marc Siegel, heeft Fox News verteld.
Hij voegde eraan toe dat nitraten bij binnenkomst in het lichaam worden omgezet in stikstofoxide, een belangrijk molecuul voor de gezondheid van bloedvaten, omdat het helpt uit te breiden en dus bloeddruk te verlagen.
Waarom is de invloed groter op oudere?
Siegel heeft uitgelegd dat als de leeftijd van lachgas oxide niveaus in het lichaam te verminderen.
Daarom is het logisch waarom we meer voordeel zien van de consumptie van voedselnitraat bij oudere patiënten”, zei hij.
Lee Beniston, van de Britse Raad voor Biowetenschappen en Biotechnologie, heeft gezegd dat de studie een voorbeeld is van hoe wetenschap de verbanden tussen voedsel, microbiomen en veroudering verklaart.
Deze studie is een uitstekend voorbeeld van hoe voedselwetenschap ons helpt om dieet, microbiome en gezonde veroudering te begrijpen. Het opent nieuwe mogelijkheden om de vasculaire gezondheid te verbeteren door voedsel”, benadrukte Beniston.
Door wetenschappers is aanvullend onderzoek nodig.
Siegel voegde daaraan toe dat onderzoek een bekend principe ondersteunt.
De “Diet rijk aan vers fruit en groenten kan helpen bij het beheer van vele chronische ziekten”, zei hij.
Echter, mensen met hoge bloeddruk of andere gezondheidsproblemen moeten een arts raadplegen voordat ze dieetveranderingen, vooral als ze medicijnen krijgen.Periscopi












