Wetenschappers ontdekken de exacte hoeveelheid alcohol die de bloeddruk verhoogt

Zelfs kleine hoeveelheden alcohol kunnen de bloeddruk beïnvloeden en het risico op hart- en vaatziekten verhogen. Ontbijt eten of niet eten is een onderwerp, maar alcoholgebruik kan een ander vaak ondergewaardeerd gezondheidsprobleem zijn. Volgens één [...]
Ontbijt eten of niet eten is een onderwerp, maar alcoholgebruik kan een ander vaak ondergewaardeerd gezondheidsprobleem zijn. Volgens een recente studie van het Tokyo Institute of Sciences, kan zelfs kleine hoeveelheden alcohol de bloeddruk verhogen en harten laden.
In het Verenigd Koninkrijk leven ongeveer 14 miljoen mensen onder hoge bloeddruk, maar ongeveer de helft van hen weet niet dat ze dit probleem hebben. Indien onbehandeld, kan hypertensie leiden tot hartaanvallen, beroertes, nierproblemen, dichtheden en zelfs vroege sterfgevallen.
In het nieuwe onderzoek wordt opgemerkt dat het verminderen van het alcoholgebruik kan leiden tot een significante verlaging van de bloeddruk, zelfs voor degenen die slechts enkele geneesmiddelen drinken. Alcohol verhoogt de bloeddruk door het zenuwstelsel te stimuleren, de hartslag te verhogen en de bloedvaten te vernauwen.
NHS richtlijnen raden aan dat u niet besteden 14 eenheden alcohol per week ... het equivalent van ongeveer zes glazen wijn. Ook de instructies van de American Heart Society suggereren dat vrouwen zich onthouden van alcohol per dag, en mannen gaan door twee of minder.

De studie analyseerde de gegevens van 58.943 volwassenen tussen 2012 en 2024 en controle van veranderingen in bloeddruk en de hoeveelheid alcohol die werd geconsumeerd. Uit de resultaten bleek dat degenen die alcoholische dranken verboden een duidelijke daling van de bloeddruk zagen. Vrouwen die gewoonlijk een tot twee drankjes per dag gebruikten, ondervonden een vermindering van 1,14 mm Hg in diastolische druk, terwijl mannen 1,62 mmHg hadden.
Ondertussen zagen degenen die alcohol begonnen te drinken na het onderzoek een toename van de druk in verband met de hoeveelheid alcohol verbruikt. Interessant is dat het type alcohol - wijn, bier of sterke drank - geen bijzonder effect had, wat aangeeft dat de hoeveelheid de belangrijkste factor is.
Dr. Takahiro Suzuki, de hoofdauteur van de studie, legde uit:
Hoe minder alcohol je verbruikt, hoe lager de bloeddruk. Zelfs kleine hoeveelheden kunnen aanzienlijke voordelen hebben voor het hart, vrouwen en mannen. ”
Deskundigen waarschuwen ook dat alcohol het risico van delinquentie verhoogt, zelfs in kleine hoeveelheden. Studies tonen aan dat elk consumptieniveau de gezondheid van de hersenen negatief kan beïnvloeden, terwijl zware risicodrinkers met meer dan 40% kunnen toenemen.
Advies voor een goede gezondheid:
Beperk alcohol tot een minimum, zelfs kleine hoeveelheden
regelmatig de bloeddruk te controleren, vooral na 40 jaar.
Een gezond leven behouden - stijl met evenwichtige voeding en lichamelijke activiteit.












