Voiko sydänsairaus syödä munia, ja kuinka paljon? Mitä tutkimukset sanovat

Tärkeintä ei ole munien välttäminen, vaan se tasapaino ja tapa, jolla munat yhdistyvät muiden elintarvikkeiden kanssa, ovat maailman kuluttavimpia, edullisimpia, ravitsevia ja monikäyttöisiä elintarvikkeita. Niissä on runsaasti vitamiineja, välttämättömiä aminohappoja, foolihappoa, omga-3-rasvahappoja ja mineraaleja, kuten seleeniä ja rautaa. Lisäksi [...]
Munat ovat maailman kuluttavimpia, edullisimpia, ravitsevia ja monikäyttöisiä elintarvikkeita. Niissä on runsaasti vitamiineja, välttämättömiä aminohappoja, foolihappoa, omga-3-rasvahappoja ja mineraaleja, kuten seleeniä ja rautaa. Lisäksi ne ovat laadukas proteiinin lähde, joka auttaa solujen uudistumisessa ja rakentamisessa.
Kolesterolin ja rasvapitoisuuden vuoksi munien merkitys korkean kolesterolin tai sydän- ja verisuonitautien syömisessä on kuitenkin edelleen aihe.
Mayo-klinikan julkaiseman analyysin mukaan kananmunien kohtalainen kulutus jopa seitsemän palaa viikossa ei lisää sydänsairauksien tai verisuonten riskiä terveillä ihmisillä. Sen sijaan munat voivat olla osa tasapainoista ruokavaliota, jos ne yhdistetään vihanneksiin, integraaliviljoihin ja terveellisiin rasvoihin.
Jopa kansallisissa terveyslaitoksissa julkaistussa analyysissä (NIH) todetaan, että useimmissa tapauksissa maltillinen munien kulutus ei liity sepelvaltimotautien esiintyvyyden lisääntymiseen, kun taas yleisruokavaliossa on runsaasti kuitua ja rasvaa.
Kuten American College of Nutrition -lehdessä todetaan, suuret määrät, erityisesti yli 12 munaa viikossa, voivat sen sijaan lisätä sydän- ja verisuoniongelmien riskiä erityisesti henkilöillä, joilla on korkea LDL-kolesterolitaso (“colesterol”), raportoi Telegrafi. Periskooppi.
Oikea toimenpide
Kreikassa julkaistussa Euroopan ennalta ehkäisevän kardiologian lehdessä julkaistu kymmenen vuoden tutkimus osoittaa, että 1-3 munaa viikossa syöneillä henkilöillä oli pienempi sydänsairauksien riski kuin niillä, jotka eivät syöneet tai syöneet liikaa. Tämä tulos, kirjoittajat kirjoittaa, osoittaa, että terveys riippuu, ei yhdestä ruokavaliosta, vaan yleinen tapa elää ja ruokkia.
Harvard School of Public Health -asiantuntijat huomauttavat, että munien vaikutus sydän- ja verisuoniterveyteen riippuu suuresti esimerkiksi ruokaympäristöstä. Munat ovat hyödyllisiä, kun ne korvaavat prosessoidun mutta vähemmän suotuisan lihan, kun niihin liittyy runsaasti rasvaa sisältäviä elintarvikkeita.
Loppu
Nykytiedon valossa sydämen terveyden paras resepti on modernisointi ja monimuotoisuus. Ihmiset, joilla on sydänvaivoja tai korkea kolesteroli ei tarvitse välttää munia kokonaan, mutta heidän täytyy kuluttaa jopa 7 munaa viikossa, yhdistämällä ne ruokaa runsaasti kuitua, vihanneksia ja ahtaita rasvoja.
Tällainen ruokavalio “auttaa pitämään kolesterolitasot hallinnassa ja parantaa yleistä terveyttä sydämen, raportoi toukokuun klinikka. ” /Periskooppi/











