Учените разкриват “секретност” от живота на най-старата жена в света

Учените разкриват “секретност” от живота на най-старата жена в света

Когато интервюират над столетник, някой на възраст над 110 години, той неизбежно бива помолен да сподели съвета си относно продължителността на живота. Ами ако тайната им може да бъде проучена научно? Какво техният геном може да ни каже за стареенето и защо те избягват заболявания, които [...]

Ами ако тайната им може да бъде проучена научно? Какво може да ни каже техният геном за остаряването, и защо те избягват болести, които засягат толкова много други? Ако бъдат открити тайни, могат ли да помогнат на другите да живеят толкова дълго?

Такива въпроси са акцентът на неотдавна публикуван в сряда в Cell Reports Medicine доклад, който изследва генома на Мария Браняс Морера, родена в САЩ испанка, починала през август 2024 г. на възраст 117 и 168 дни, скоро след като станала най-старата личност в света.

Тя беше много щедър човек, опитвайки се да помогне, така че беше наистина хубаво да работя с нея”, тя каза за CNN Д-р Манел Естеллер, изследовател в Института за изследвания "Люке" за Йосеп Карерас в Барселона, Испания, който е съавтор на изследването.

Естелър и изследователският екип взеха проби от кръв, слюнка, урина и Браняс, преди да изследват генома й и да го сравнят с тези на 75 други иберийки.

Като цяло те стигнали до заключението, че Браняс живял толкова дълго, защото придобил генетични технологии и живял здравословен начин на живот. Тя притежава гени, които я предпазват от общи заболявания, свързани с възрастта и преследва здравословен начин на живот и диета.

“Тя беше щастлив човек от самото начало и получи допълнително плюс по време на живота си”, каза Естелер, присъждайки около половината от продължителността на живота на Браня към нейната генетика и около половината от нейния начин на живот.

Тя никога не пушеше, не пиеше алкохол, обичаше да работи, докато не можеше... да живее в селото, имаше умерени упражнения (предимно ходене по час на ден)... Имаше една диета, която включваше зехтин, средиземноморски стил, и в нейния случай, Kos”, той каза CNN.

Ако има нещо необичайно в начина на живот на Браня, това може да бъде нейната консумация на кисело мляко, тъй като тя яде три порции на ден.

Изследователите спекулирали, че заедно с останалата част от диетата си, този навик съхранява микробиотици, подобни на тези на много по-млад човек и намаляване на нивата на възпаление.

Въпреки това, любовта на Браня към киселото мляко не предизвиква непременно цялостното му физическо състояние “и микробеомата на матката му “вероятно отразява, че тя всъщност е много добър ресурс на всички тези микроби поради всички други фактори, които са добри за тялото си”, каза Клеър Стийвс, професор по стареене в крал Селвел Лодон, който не е участвал в изследването.

В допълнение към прекомерната консумация на кисело мляко, Браняс притежава различни вариации поколение, което му помогна да остарее здрави. Някои от идентифицираните изследвания екип включва ген, свързан с имунната функция и запазване на когнитивни данни, ген, който засяга ефективността на метаболизма на мазнините в тялото и друг ген, свързан с здравето на мозъка и сърдечни заболявания по време на стареене.

“Нивел от подробности в тази работа е извънредно”, каза Стивс CNN.

“Те отидоха много дълбоко и успяха да оценят широк спектър от различни биологични механизми за стареене... Според мен това е първият документ, който е направил това с толкова много подробности”, каза тя, добавяйки, че бъдещите изследвания трябва да видят дали констатациите се повтарят в другите супер-радиви.

Стийвс, като самия изследовател, предупреди да не се правят общи заключения от това изследване, което се фокусира върху един човек, защото процесът на стареене е различен за всички.

 

 

Related
От Алфред Како до Скелзен Гаши и Рон Джинджич, имената, предложени от протестиращите за партията “се появяват Нова Албания”

От Алфред Како до Скелзен Гаши и Рон Джинджич, имената, предложени от протестиращите за партията “се появяват Нова Албания”

Тръмп и Макро ще се срещнат на вечеря във Версай Палас след срещата на върха на Г-7.

Тръмп и Макро ще се срещнат на вечеря във Версай Палас след срещата на върха на Г-7.

Албанският министър се очаква в Пентагона от Зв. Министърът на войната говори за защита и сигурност

Албанският министър се очаква в Пентагона от Зв. Министърът на войната говори за защита и сигурност

Обвинен в барикади на север с дебели криминални досиета.

Обвинен в барикади на север с дебели криминални досиета.

Еди Рама осъжда атаките, призовава за бойкот за концерта на певеца Йл Лимани

Еди Рама осъжда атаките, призовава за бойкот за концерта на певеца Йл Лимани

ЦИК се появява подробно за гласовете по пощата, показва колко са преброени и колко са отменени в процеса на проверка.

ЦИК се появява подробно за гласовете по пощата, показва колко са преброени и колко са отменени в процеса на проверка.

Предварителен и лица със специални нужди продължават да бъдат готови да броят

Предварителен и лица със специални нужди продължават да бъдат готови да броят

Безспорна Джака, Катар Швейцария, официални формации

Безспорна Джака, Катар Швейцария, официални формации

Премиерът на Пакистан: Споразумението между САЩ и Иран може да бъде постигнато след 24 часа

Премиерът на Пакистан: Споразумението между САЩ и Иран може да бъде постигнато след 24 часа

От гробището до грандиозното бягство, когато 47-годишният албанец изчезна по време на минохвъргачката на брат си в Австралия

От гробището до грандиозното бягство, когато 47-годишният албанец изчезна по време на минохвъргачката на брат си в Австралия

По категория ДПК срещу коалиция с VV: Трябва да преговаряме с тях за никаква позиция.

По категория ДПК срещу коалиция с VV: Трябва да преговаряме с тях за никаква позиция.

Тръмп: Утре подписа сделка с Иран, Hormuz Strait ще отвори веднага

Тръмп: Утре подписа сделка с Иран, Hormuz Strait ще отвори веднага

Тромп: Доклад за британския ключ към процеса срещу Тачи и други

Тромп: Доклад за британския ключ към процеса срещу Тачи и други